Interview met Tjeerd Korenstra van RelatiePlanet.nl

Interview met Tjeerd Korenstra van RelatiePlanet.nl

Over Tjeerd Korenstra

Hoelang ben je al werkzaam bij RP en wat is jouw functie?

Sinds januari 2008 ben ik werkzaam als directeur bij Relatieplanet, dat is nu dus ruim 2,5 jaar.

 

Wat voor werk heb je gedaan voor je bij RP aan de slag ging?

Sinds ik ben begonnen met werken in 2000 heb ik altijd al in de online branche gezeten. Eerst bij internetprovider HCCnet waar ik heb gewerkt op zowel de e-commerce afdeling als op de redactie. Daarna ben ik aan de slag gegaan als Manager Internet Marketing bij de Hotel Management Group. En voordat ik in dienst trad in mijn huidige functie bij Relatieplanet heb ik gewerkt als online marketing director bij online marketingbureau The Marketing Shop via mijn eigen bedrijf.

Over RelatiePlanet.nl

RP bestaat al sinds 2002. Wat is er binnen RP sinds het allereerste begin allemaal veranderd?

Relatieplanet is sinds 2002 uitgegroeid van zolderkamerproject tot een professioneel en zeer gezond  bedrijf dat inmiddels al enkele jaren onderdeel uitmaakt van TMG. De website en vooral de techniek erachter zijn continu doorontwikkeld en geoptimaliseerd ter verbetering van het gebruiksgemak voor de Members. Als we kijken naar het afgelopen jaar zijn de ontwikkeling van de iPhone app, de mobiele app en de lancering van Datingcadeau (een cadeaubon welke o.a. bij Primera,Videoland en Moviemax te verkrijgen is) de voornaamste zichtbare veranderingen.

 

Hoeveel mensen zijn er momenteel werkzaam binnen RP?

Er zijn gemiddeld 15 fte werkzaam binnen/aan  Relatieplanet, het grootste deel daarvan werkt in ploegendienst op de servicedesk.

 

In Nederland zijn tientallen datingsites actief. Waarin onderscheidt RP zich van haar concurrentie?

Relatieplanet is de afgelopen maanden door meerdere onafhankelijke partijen (Tros Radar, MVlife, Website van het jaar 2009)  uitgeroepen tot beste en populairste datingsite van Nederland, met o.a. de beste Memberdesk. We onderscheiden ons dus onder meer door de kwaliteit van de profielen en onze zeer klantgerichte service richting onze Members. Maar we onderscheiden ons ook door onze omvang in de zin van het aantal actieve Members dat op een willekeurig moment daadwerkelijk online is. We zijn dan ook veruit de marktleider binnen het Nederlandstalige grondgebied, en hebben meer dan de helft van de markt in onze handen. (zie o.a. bron: Google Insight for search)

 

Over het aantal leden

Er zijn meerdere datingsites die beweren de grootste van Nederland te zijn. Wat is eigenlijk het aantal actieve leden op RP?

Het aantal actieve leden op RP verschilt van minuut tot minuut. Elke dag schrijven heel veel singles zich in, maar ook is er elke dag een uitstroom. Relatieplanet is onbetwist en veruit de grootste (zie ook bron Google Search for insights hierboven). Maar vergelijk maar hoeveel mensen met dezelfde kenmerken (geslacht, leeftijds range, provincie, met foto) er gelijktijdig ‘nu online’ zijn bij de verschillende datingsites. Op basis van een dergelijke vergelijking zie je dat we zeer zeker meer dan de helft van de markt in handen hebben.

 

Hoeveel nieuwe leden komen daar per dag bij?

Gemiddeld over de afgelopen jaren zijn dat er ruim 1200  per dag. Op heerlijke zonnige zomerdagen zijn dat er wat minder, tijdens de donkere winterdagen kunnen dat er ook heel veel meer zijn. Sinds de oprichting hebben we meer dan 3,6 miljoen inschrijvingen mogen verwerken. Het aantal per dag vinden we echter niet zo interessant meer. Het gaat er om dat je nieuwe serieuze inschrijvingen ontvangt van singles die echt actief gaan daten. Met onze marketingactiviteiten sturen we daar sinds een jaar zeer intensief op waardoor het absolute aantal inschrijvingen per dag lager ligt dan in dezelfde periode een jaar terug, maar de kwaliteit van de inschrijvingen is wel vele malen hoger. Wat zich ondermeer vertaalt in een verhoogde activiteit op de site.

 

Er is altijd veel gedoe over het aantal inschrijvingen en het daadwerkelijk aantal actieve leden. Wanneer geldt bij RP een profiel als 'actief'?

Actief in onze beleving is dat wanneer iemand recent nog meerdere malen heeft ingelogd, door profielen heeft gestruind en berichten heeft verstuurt naar andere Members. Overigens worden Members door ons automatisch als ‘niet actief’ gemarkeerd wanneer bijvoorbeeld hun e-mailadres niet meer werkt, of wanneer zij 3 maanden niet meer zijn ingelogd. En natuurlijk wanneer zij zich uitschrijven, of wij ze uitschrijven omdat ze onze voorwaarden overtreden. Persoonlijk denk ik dat datende singles veel meer waarde moeten hechten aan hoeveel singles er nu online zijn die passen binnen hun matchprofiel, en wellicht hoeveel er daar vandaag van zijn bijgekomen.

 

Niets vervelender dan te reageren op een oproep en er achter te komen dat iemand niet meer op zoek is. Wat gebeurt er op RP met oude profielen?

Binnen de zoekresultaten rangschikken we allereerst op wie 'nu online' zijn, die staan helemaal bovenaan. En vervolgens op wanneer hij/zij voor het laatst is ingelogd. Dat laatste zie je ook nadrukkelijk bij alle profielen staan. Iemand die vandaag  nog heeft ingelogd staat hoger dan iemand die al een paar dagen of langer  niet meer is ingelogd. Na een periode niet te zijn ingelogd verplaatsen we inschrijvingen automatisch door vanuit de actieve database naar een database met inactieve profielen die je niet ziet in de zoekresultaten. Dit is een dagelijks proces. Leden kunnen zelf uiteraard ook aangeven niet beschikbaar te zijn voor contact door hun account tijdelijk te deactiveren, of hun profiel in zijn geheel te verwijderen.

 

Over fakers

Fakers, scammers, SMS dames, getrouwde mannen. Van wat voor soort fakers heeft RP het meest last?

Hoge bomen vangen veel wind. Helaas zijn alle vier typen fakers ons niet onbekend. Maar daarom is ook bijna ons voltallige team hier dagelijks mee bezig om ze zo goed als mogelijk van de site te weren.

 

Wat doet RP er aan om deze mensen geen kans te geven?

De zeer geraffineerde strijd tegen dit soort fakers voeren we al vanaf dag 1. We zetten zowel techniek in als mensen. Dit omdat niet alles met techniek valt af te dichten. Sommige woorden hebben bijvoorbeeld meerdere betekenissen, techniek kan dit nog onvoldoende onderscheiden. Elke keer als wij nieuwe technische maatregelen treffen gaat dit soort lui helaas weer op zoek naar een manier om dit te omzeilen. Onze profielcontroleurs werken daarom 7 dagen per week in ploegendiensten om alles handmatig te controleren, ook met Kerst en oudejaarsavond. De strijd tegen deze mensen staat altijd erg hoog op onze agenda.

 

Controleert RP ook of iemand liegt op zijn of haar profiel? Zouden alle datingsites bijvoorbeeld paspoorten moeten controleren?

We prikken zeer regelmatig door leugens heen, zowel op basis van wat mensen invullen, als op basis van input van andere Members. Paspoortcontrole hebben we al jaren in de vorm van ons Geverifieerd Membership. Maar ook paspoorten zijn na te maken, en we zijn geen douaniers. We geloven wel in het gezegde: 'al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald haar wel.' Grove leugens vallen bij de eerste ontmoeting vaak direct al door de mand. Maar wie heeft zich nog nooit gezondigd aan een klein leugentje om eigen bestwil?

 

Over de toekomst

Hoe ziet RP de toekomst van online dating in zijn algemeenheid en de rol van RP in het bijzonder?

Daten vanaf je mobiel zal een steeds grotere rol spelen, en online daten wordt in het algemeen steeds minder browser afhankelijk. De online dating industrie zal de nieuwste technieken (o.a. via  iPad achtige toestellen) blijven volgen en  mee evolueren. Een groot deel hangt daarbij echter af van waar de gebruiker aan toe is en wat hij/zij echt wil. Want technisch is er meer mogelijk dan wat je nu ziet op datingsites, maar de eindgebruiker is er simpelweg vaak niet klaar voor. Of zit er domweg niet op te wachten. Relatieplanet blijft uiteraard veruit de grootste speler in de Nederlandstalige markt.

 

Wat kunnen leden van RP op korte termijn aan nieuwe functies verwachten?

Op dit moment zijn we vooral druk aan de achterkant aan het werk om deze om te bouwen naar een nieuwe omgeving waarmee we weer jaren vooruit kunnen. En waarop we sneller nieuwe innovaties kunnen doorvoeren en aansluiten. Als dat ergens rond de jaarwisseling klaar is, zullen we zeker een flink aantal wijzigingen doorvoeren die het gebruiksgemak van de site zullen verbeteren. We monitoren ook niet voor niks de request die bij onze binnenkomen van onze Members. De meest recent toegevoegde  functie is het kunnen inwisselen van een Datingcadeau, een cadeaukaart die sinds kort te koop is in de winkels van o.a. Primera, Videoland en Moviemax.

 

Wat doet RP met social media als hyves en met de mobiele markt?

Relatieplanet is een opzichzelfstaand social network. We gebruiken andere netwerken om te adverteren en ons publiek te bereiken. Mobiel timmeren we hard aan de weg. Sinds afgelopen winter hebben we twee mobiele apps. Nog deze zomer verwachten we de release van nieuwe versies van deze apps waarin ook de chat is geïmplementeerd. Zodat je ook vanaf je mobiel kunt chatten met andere members via de Relatieplanet 1-to-1-chat.

 

Overige vragen

Je hoort weleens dat betaalde datingsites niet gebaat zijn bij het succesvol koppelen van leden. Deze hebben dan namelijk geen datingsite meer nodig. Wat is de visie van RP hierover?

Onzin! Tevreden klanten zijn de beste ambassadeurs die er zijn, en zorgen juist voor een groot deel van de omzet door hun mond-tot-mond reclame. Bovendien zien we dat een deel van de klanten na een aantal maanden of  jaren weer terugkeren. Omdat de relatie die ze via Relatieplanet hebben gekregen door factoren buiten RP om over is gegaan. Maar los daarvan draait het in de liefde nog altijd om de 'klik' tussen twee personen. De klik is er of  die is er niet. En daar kan alleen Cupido invloed op uitoefenen. Relatieplanet faciliteert singles in het veilig  in contact kunnen komen met andere singles. De rest is in handen van de Members.

 

Heb je nog tips voor leden van RP hoe ze hun profiel aantrekkelijker kunnen maken?

Wees creatief, en update je profiel regelmatig om uit te vinden wat voor jou het beste werkt. Plaats bij voorkeur ook meerdere foto’s. Vraag feedback aan mensen die je vertrouwd en aan andere leden op je profiel. En wees vooral eerlijk, blijf dicht bij jezelf. Je zoekt namelijk niet honderden mannen of vrouwen. Maar eentje die echt bij je past.

 

Wat vind je van initiatieven zoals datingwebsites.nl waar bezoekers (anoniem) kunnen klagen over jullie website?

Het is goed dat ze er zijn, ze houden ons, de datende singles en de markt scherp. Ik bekijk ze ook zeer regelmatig. Om te achterhalen wat er leeft onder de datende Nederlanders. Ze vertellen je veel over onze site, hun online dating ervaringen in het algemeen en over de concurrenten. Wat me wel opvalt is dat weinig klachten gaan over onze site zelf (techniek, werking, service) maar veelal wel over het andere geslacht. We hebben zelf de weblog daten.nl gelanceerd welke ook draait op input van datende singles.

 

Een veelgehoorde klacht over RP is dat vrouwen overspoeld worden met berichten waardoor niet alle mannen een reactie krijgen. Is daar niets op te vinden?

Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het gedrag van individuele leden. Het zegt ook wel iets over deze individuen... Technische maatregelen zijn natuurlijk mogelijk, maar we hebben er nog geen een verzonnen die het naar onze mening ook echt blijvend beter maakt.. Maar als iemand de gouden tip heeft voor dit 'probleem', houd ik me zeer zeker aanbevolen!

Bezoek RelatiePlanet.nl

Bezoek RelatiePlanet

Schrijf een reactie

Ik ga akkoord met de Algemene Voorwaarden