Reviews van deze auteur

reacties:

Review: NIET DOEN! OPLICHTERS ZIJN HET!

Ook ik heb opgezegd, meer dan een half jaar geleden! Ik had ook geen enkele reactie ontvangen van een kandidaat die aan mijn criteria voldeed (binnen een uur rijden, of 70 KM vanaf mijn woonplaats) Wel twee (!) reacties van verder weg, afspraken gemaakt, elkaar ontmoet, maar het lijkt of het medewerksters van BE2 zijn: Ze zijn ongeïnteresseerd en geven zonder meer aan geen nader contact meer te willen. Ik heb een partner gevonden, maar NIET via BE2! Ik heb dit aan hen doorgegeven. Ik zou mijn profiel op non-actief moeten zetten, en dan zou alles stop staan! Ja, maar niet de betaling voor het premium lidmaatschap! Dit moet je per AANGETEKENDE brief of per fax (Heeft tegenwoordig bijna niemand meer nu e-mail gebruikelijk is geworden) opzeggen! Wordt bij het opzeggen ook niets over gezegd! Ik krijg nog steeds mailtjes van mogelijke kandidaten, echter nu van Rusland, de Oekraïne of nog verder weg. En veel jonger dan de leeftijdsgrens die ik in mijn profiel had staan! Zeer hinderlijk! Zodra mijn partner hier is, wordt dat natuurlijk lastig uit te leggen! Het lijkt er op of ik nog steeds op zoek ben naar een partner om vreemd mee te gaan!
Na contact met BE2 wordt gedreigd met juridische stappen als ik de betaling storneer. Ik zal ze nog eens per aangetekende brief op de feiten wijzen, ik heb ze ook al bij de Consumentenbond aangemeld. Als ze het geld niet terugsturen, dan zal ik ze voor de rechter moeten dagen!
Ik ben namelijk bang dat het niet zal ophouden als ik alleen maar een aangetekende brief stuur!
Het premium lidmaatschap voegt niets van waarde toe aan de site. Je kunt de antwoorden van mogelijke kandidaten lezen, maar dat zijn volgens mij toch vaak neppers. En zelfs als heel duidelijk is dat je opzegt (mail: Ik heb een partner gevonden en ik heb jullie diensten dus niet meer nodig) dan krijg je het advies je profiel op non-actief te zetten, zodat je niets meer zult ontvangen. (Geen woord over het premium lidmaatschap dat apart PER AANGETEKENDE BRIEF OF PER FAX) moet worden opgezegd, natuurlijk niet, want zo kunnen ze toch nog wat aan je verdienen)
Ik heb de Consumentenbond gevraagd dit in de rubriek Stekeligheden op de achterzijde van de Consumentengids te vermelden. Dan zijn in ieder geval de leden van de Consumentenbond gewaarschuwd tegen deze praktijken! Ik hoop dat meer benadeelden contact op zullen nemen met de Consumentenbond, samen staan we sterker!
Joep

Review: NIET DOEN! OPLICHTERS ZIJN HET!

Een opmerking voor iedereen! Hoewel ze het niet op de website vermelden, kun je ook opzeggen door een aangetekende brief te sturen. Dit is wettelijk zo geregeld, daar kunnen ze niet onderuit. Ze vermelden dit pas als je vermeldt dat je niet kunt opzeggen op de methode die op de website staat. (De link is er niet, en een fax heeft bijna niemand meer!) Ik heb de Consumentenbond ingeschakeld. Als iedereen die gedupeerd is door BE2 dit nu eens doet, dan zou het mij verbazen als zij niet binnenkort op de achterkant van de Consumentengids verschijnen! (de rubriek Stekeligheden!) Geef even een berichtje door aan mij, via joep at frensen.net als je een dergelijk bericht naar de Consumentenbond stuurt (geldt alleen voor leden van de consumentenbond). Ik hoop hen hiermee bereid te vinden voor ons te procederen. Hoe meer gedupeerden zich melden, hoe groter de kans dat ze het doen!
Joep Frensen

Review: NIET DOEN! OPLICHTERS ZIJN HET!

Vergeet ik nog te vermelden: Het adres kun je vinden vanuit de website van BE2 door op help te klikken, daarna via contact hun adres achterhalen. (Natuurlijk is er geen meer logische link naar hun postadres! Maar dit is makkelijker: Hier is het adres!

be2 S.à.r.l.
291, route d?Arlon
L- 1150 Luxemburg

Review: NIET DOEN! OPLICHTERS ZIJN HET!

Ik ben op het moment reacties aan het verzamelen van gedupeerden, die niet hebben kunnen opzeggen bij BE2. (De knop op de website ontbreekt, en je hebt nu eenmaal geen fax thuis) Ik wil die doorsturen naar de Consumentenbond, als er voldoende reacties komen, dan kunnen we gezamenlijk procederen. We zullen dan alle gemaakte kosten plus een vergoeding voor de tijd die we aan brieven en emails besteden, aan de eis toevoegen. Ik vond ergens een bedrag van 20 Euro per brief of email, te verhogen met eventuele portokosten als een redelijk bedrag. Natuurlijk vraagt een advocaat meer, maar die claimt zijn kosten toch bij de tegenpartij. Als BE2 verliest, en die kans is zeer groot gezien het aantal klachten, dan zullen zij al de kosten moeten betalen, en het te veel geïncasseerde geld moeten terugstorten. Doen zij dit niet dan kan een deurwaarder (op hun kosten) er op af gestuurd worden! Ook kunnen wij eisen dat zij het vonnis openbaar maken op de site, zodat alle gebruikers gewaarschuwd zijn.
LET WEL: Dit gaat alleen op voor mensen die FINANCIEEL benadeeld zijn, bij wie onterecht kosten voor premium lidmaatschap zijn afgeschreven, terwijl ze toch hebben opgezegd! (Omdat de eis per FAX op te zeggen onredelijk bezwarend is, wie heeft er een fax thuis?, moeten ze dan alle andere wijzen van opzeggen accepteren! De knop op de website die in de voorwaarden staat, ontbreekt, en kan dus niet gebruikt worden)
Je kunt je reacties sturen naar [email protected]

Groeten
Joep

Review: NIET DOEN! OPLICHTERS ZIJN HET!

Toch nog succes: Na een lange email wisseling (waarbij in de voorlaatste email werd aangeboden om uit coulance het premium lidmaatschap een half jaar gratis te verlengen!) en diverse aankondigingen van juridische stappen en melding bij de Consumentenbond, heeft BE2 het te veel betaalde eindelijk teruggestort, althans dat geeft men in de laatste email aan. Ik heb het nog niet, maar ze zeggen dat het wel enkele dagen kan duren voordat ik het ontvang, omdat het een internationale transactie is. Ik houd jullie op de hoogte.
Ik kreeg niet mijn kosten vergoed, maar dat had ik eigenlijk ook niet verwacht, tenzij het echt een rechtszaak zou zijn geworden! Bij een minnelijke schikking worden kosten gewoonlijk niet vergoed, tenzij het echt veroorzaakte schade is!
Zodra ik het geld op mijn rekening zie staan, sluit ik dit onderzoek geheel af. Ik zie dan af van een rechtszaak, omdat de kosten wel eens boven de baten uit zouden kunnen komen. Ik raad iedereen aan om in dit geval ook te overwegen een dergelijke actie te beginnen. Het kan enkele maanden duren, maar met het aankondigen van juridische stappen KUN je tot een resultaat komen, zoals maar weer eens is gebleken.

Review: NIET DOEN! OPLICHTERS ZIJN HET!

Voor iedereen die het postadres van BE2 zoekt: Hier is het:
BE2 S.A. R.L.
291 Rue d'Arlon
L-1150 Luxembourg

Na veel dreigen en contact met de Consumentenbond heb ik het teveel betaalde bedrag terug ontvangen. Om die reden heb ik besloten geen verdere actie meer tegen hen te ondernemen. Ik kan een ieder alleen maar aanraden: Stuur een aangetekende brief naar Luxemburg, bewaar het verzendbewijs en een kopie van die brief. Wordt er niet gereageerd, geef dit dan door aan Tros Radar, of aan de Consumentenbond als je daar lid van bent. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan kun je mogelijk via hen de zaak laten regelen. Een brief van een advocaat is waarschijnlijk genoeg om ze op andere gedachten te brengen.
Geef in elk geval aan dat het zeer lastig is geweest het juiste adres te vinden, dat de knop om het premium lidmaatschap op te zeggen, ontbreekt, zodat je ook hun faxnummer niet kon achterhalen! Je staat dan heel sterk mocht het tot een rechtszaak komen. Ik verwacht het niet, omdat ze er alles aan zullen doen om hun gedrag uit de publiciteit te houden, en de rechter zou wel eens kunnen oordelen dat er te veel benadeelden zijn om de zaak zonder publicatie af te handelen. Dan kan er een verplichting worden opgelegd om de zaak in enkele dagbladen in Nederland en Luxemburg te publiceren, met een dwangsom bij verzuim. Dat zou hun bedrijf volledig in de vernieling helpen.
De kans is dan natuurlijk groter dat ze het "verlies" nemen en de te veel betaalde premie terugbetalen! Vermeld ook de datum waarop je voor het eerst een bericht (email of anders) hebt gestuurd om op te zeggen. Er kan dan met terugwerkende kracht worden opgezegd, zodat eventueel meer dan één periode kan worden teruggeëist. Of dat kan, is natuurlijk afhankelijk van de datum van dit bericht: Je hebt een maand opzegtermijn. Als dit bericht te laat is geweest, dan kun je die premie niet terugeisen.
Ik wens jullie allemaal veel succes bij het terugvorderen van het teveel geïncasseerde.
Joep

Review: NIET DOEN! OPLICHTERS ZIJN HET!

@miranda: Het is mogelijk dat iemand jouw gegevens misbruikt heeft, om frauduleus te handelen. Dit kan heel eenvoudig als je een draadloos netwerk hebt zonder beveiliging. Iemand kan dan van jouw Internet verbinding (en jouw IP adres!) misbruik maken om dingen te bestellen, Bedrijven kijken vaak naar het IP adres om te zien wie een bestelling plaatst, want je kunt gemakkelijk een email adres aanmaken of kapen. Een dergelijke melding kun je beter NIET negeren! Geef aan de afzender door dat je van niets weet, en BEWAAR dit bericht zelf ook op jouw computer! Fraude meldingen zijn zelden verzonnen, maar ze komen vaak NIET bij de fraudeur terecht! Veel bedrijven doen echter niet veel moeite om te controleren of JIJ de fraudeur bent! Ze rekenen er gewoon op dat je zult reageren als je te goeder trouw bent, en als je niet reageert, nemen ze maatregelen, soms tot de rechter toe. Pas als je reageert, nemen ze (vaak) de moeite om een en ander uit te zoeken, en dan ga je vrijuit. Als ze niets uitzoeken, dan is het vaak niet te bewijzen OF je gefraudeerd hebt, zodat de rechter je niet zal veroordelen, maar het is wel een hoop ellende, en het kost veel tijd.
Fraude over Internet is vaak moeilijk te bewijzen, omdat je geen persoonlijk contact en geen handtekening hebt van de fraudeur. Als de rechter het bewijs te mager vindt, zal de zaak niet worden voortgezet, maar mogelijk heb je dan al wel kosten gemaakt, die niet te verhalen zijn. (de tegenpartij was immers ook te goeder trouw, en kan niet worden gestraft voor iets dat hij niet heeft veroorzaakt, tenzij je hem eerst waarschuwt! Ik zou in de mail, en eventueel in de aangetekende brief daarna opnemen dat je alle kosten die je moet maken voor deze zaak aan de tegenpartij in rekening zult brengen. Ook een uurloon van ?20,-- wordt door de rechter geaccepteerd als je zelf wel voldoende je best hebt gedaan om de tegenpartij van zijn ongelijk te overtuigen, en de zaak niet wordt voortgezet. De tegenpartij kan nalatigheid worden verweten, een bedrijf is in de gelegenheid deskundigen in te huren om fraude te bewijzen, of te ontkrachten. Dat moeten ze doen als ze door willen gaan na jouw melding dat je niets van deze zaak weet. Als zij nalatig zijn, kunnen ze in ALLE gemaakte kosten worden veroordeeld, OOK loonderving voor het bijwonen van de rechtszaak en de kosten voor een eventuele advocaat. Schakel eventueel je rechtsbijstandverzekering in als je die hebt. Een fraude zaak is kostbaar en ingewikkeld. Maar wees zelf niet nalatig, en MELD dat je van niets weet. Dan zul je nooit van nalatigheid worden beschuldigd, en zullen de kosten van de tegenpartij nooit op jou kunnen worden verhaald!
Succes!

Joep

Review: NIET DOEN! OPLICHTERS ZIJN HET!

@miranda: Het email adres van BE2 is [email protected]
Ik heb eerst via de website gereageerd, en daarna heb ik het adres waarvandaan hun emails aan mij afkomstig waren, als adres gebruikt, het bovenstaande. De berichten werden steeds na enkele dagen beantwoord, echter het was duidelijk dat ze de berichten niet goed lazen: ze gingen slechts in op één punt uit een lange email! En dat hoefde niet het eerste punt te zijn, als ze dat lastig vonden, sloegen ze het gewoon over! Het is, vooral om die reden belangrijk dat je de uitgaande en ook de inkomende email berichten goed bewaart! Als je de stukken beschikbaar hebt, dan weet een advocaat hier altijd wat mee te doen. Ik ben geen rechtsgeleerde, ik heb Elektrotechniek gestudeerd, maar ik KEN wel enkele advocaten persoonlijk, en ik heb veel van hen geleerd. Een van die dingen is, dat als je niet protesteert, dat kan worden gezien als erkenning van de schuld.
Natuurlijk kun je aanvoeren dat je tijd nodig hebt gehad om het email adres te achterhalen. Je hebt immers nooit ingeschreven op hun website. Hun bericht dat je een betalingsachterstand zou hebben, is vermoedelijk van een no-reply adres afkomstig, of per post bezorgd. Dat zij geen contactgegevens mee sturen is zonder meer iets waar je ze op kunt aanvallen! Je bent dan immers niet direct in staat te reageren als een claim onterecht is! Controleer hun bericht goed, en als er echt geen contact gegevens in staan, vermeld dit dan ook in jouw reactie, als reden voor de vertraging van jouw reactie op hun onterechte claim!
Je kunt ze natuurlijk ook een aangetekende brief sturen. Het adres heb ik al in een eerdere reactie vermeld, kijk maar eens terug in de lijst. Maar ik neem aan dat ze JOU geen aangetekende brief hebben gestuurd! Je mag er van uit gaan dat je een gewone brief mag beantwoorden met een gewone brief, en een email met een email. Let er wel op dat het een adres in Luxemburg is, en dat je dus meer moet frankeren dan voor een Nederlandse brief! Ze weigeren gewoon elke onvoldoende gefrankeerde brief!
Als een brief om die reden wordt geweigerd, is die niet ontvangen, en dus niet geldig als verdediging. Het beste is om een email te sturen, even kiezen voor ontvangst bevestiging. Waarschijnlijk krijg je die niet, maar WEL een automatisch antwoord waarin wordt aangegeven dat men binnen 3 werkdagen zal reageren. Bewaar ook dit antwoord, al is het nietszeggend. Het bewijst in ieder geval dat de email is verstuurd en ontvangen! Het is geen bewijs voor de INHOUD van jouw bericht, maar in het geval dat men dit achteraf zal betwisten, is het toch de eiser die met de bewijzen moet komen. Zij moeten bewijzen dat de inhoud van jouw email NIET overeenkomt met wat je aan de rechter voorlegt, en als ze dat niet lukt, dan wordt hun kans voor de rechter wel heel erg beperkt!
In feite is een overeenkomst via Internet niet rechtsgeldig, tenzij er voldoende poging is gedaan de identiteit van de tegenpartij te controleren. Ik neem aan dat je nooit gegevens als jouw BSN, of het nummer van jouw identiteitsbewijs aan hen hebt doorgegeven, en ik raad je ook af om dat ooit te doen! Als er iemand dus misbruik heeft gemaakt van JOUW gegevens, dan heeft BE2 verzuimd voldoende controle uit te voeren op de identiteit van hun klant.
Ook als ze er met reden om vragen deze gegevens beschikbaar te stellen (voor controle) geef ze NIET. Vraag ze om de gegevens die ZIJ van jou hebben, zodat JIJ ze kunt controleren! Het is vrijwel zeker dat die niet juist zullen zijn Kom dan niet in de verleiding om op hun verzoek alsnog de juiste gegevens op te sturen! Als je dat doet, kunnen ze de gegevens eenvoudig veranderen, en dan alsnog door de rechter in het gelijk worden gesteld! Volsta met de mededeling dat het nummer niet juist is, en laat het daarbij! Zij hebben het juiste nummer niet nodig als zij te goeder trouw handelen. Als zij aan blijven dringen, stel dan voor dat de nummers door een notaris worden vergeleken (kies een notaris uit de Gouden Gids in jouw woonplaats en geef die naam door) op kosten van degene die in het ONGELIJK wordt gesteld! Zij zullen daarvoor terugschrikken, want zij weten immers dat zij de kosten zullen moeten betalen! Maar mochten ze doorzetten, werk dan goed samen met de notaris, en geef aan dat je hen NIET vertrouwt, en dat ZIJ jouw BSN en ID nummer niet mogen krijgen.
Omdat een notaris beëdigd is , is het voldoende bewijs dat die aangeeft dat de nummers niet overeenkomen.
Als de nummers echter wel overeenkomen, dan hebben zij die vermoedelijk via fraude verkregen. Helaas is er dan weinig wat je kunt doen, zonder dat het zeer kostbaar wordt. In dat geval kan ik je alleen maar aanraden te betalen, en direct per aangetekende brief aan te geven dat deze betaling onder uitdrukkelijk protest plaatsvindt, en dat je NOOIT meer enig contact met hen wilt hebben, en ook NOOIT vrijwillig enige verbintenis wilt aangaan, en dat je elke eventueel bestaande verbintenis ab initio (vanaf het begin) als ongeldig beschouwt en het bestaan ervan uitdrukkelijk ontkent! Van een eventuele nieuwe verbintenis zal je het bestaan alleen accepteren als deze gepaard gaat van een kopie van jouw officiële legitimatiebewijs, waarop het BSN nummer, de pasfoto en het document nummer ALLEN overeenkomen met het document dat JIJ in je bezit hebt. (Dat krijgen ze nooit als je het niet zelf geeft)

Ik ben het met je eens dat het van de gekke is dat je moeite moet doen om te bewijzen dat iemand fraudeert, maar ZIJ hebben een zwak bewijs: Hun eigen administratie. Je zult hier een bewijs tegenover moeten zetten om de rechter te kunnen overtuigen dat je hen NIETS schuldig bent!

Joep

Review: NIET DOEN! OPLICHTERS ZIJN HET!

@miranda: Voor niet-commercieel gebruik mag je de emails gewoon bewaren, dat is ook volgens de wet. Alleen als je er geld mee gaat verdienen, zul je toestemming moeten vragen (in het algemeen, ik doe niet moeilijk!) om te voorkomen dat je achteraf wordt aangevallen op copyright.
Internet bankieren is in het algemeen tweemaal beveiligd: Het slotje op de website (HTTPS in de adresbalk) en nog een keer door de bank zelf. Het is hierdoor zeer veilig. Alle gegevens gaan over een beveiligde verbinding, en dan is er nog het nauwelijks te kraken systeem van de bank, waarvoor een random reader en jouw bankpas nodig zijn, of bij andere banken wordt een SMS met een veiligheidscode toegestuurd voor die specifieke transactie, die je dan IN DEZELFDE SESSIE moet gebruiken, anders komt die te vervallen. Verder is de bank aansprakelijk als de sessie wordt gekraakt. Je moet het dan wel aantonen! De bank draait een betwiste boeking terug, zodat het je geen geld kost.
Het is zonder meer aan te bevelen om BE2 te vragen op welke gronden men van mening is dat JIJ ze geld schuldig bent. Geef aan dat je NOOIT contact met ze hebt opgenomen VOOR de datum waarop je hun claim ontving.
Er zijn gewoon enkele mogelijkheden:
1. Iemand anders heeft JOUW gegevens misbruikt, en dus is er sprake van fraude van een derde partij.
2. BE2 heeft op een of andere manier gegevens over jou bemachtigd, en probeert er misbruik van te maken, Fraude van BE2
3. BE2 heeft ergens een fout gemaakt, met een naam die veel op de jouwe lijkt, of diegene die het heeft aangevraagd heeft een tikfout gemaakt. Een vergissing waar JIJ niet het slachtoffer van zou moeten worden
4. Je hebt wel degelijk ingeschreven, maar bent het vergeten (Daar geloof ik niet in, maar alleen voor de volledigheid vermeld ik het hierbij toch)
Alleen in het laatste, onwaarschijnlijke, geval zou JIJ voor de kosten moeten opdraaien. BE2 levert geen materialen, maar slechts diensten, waarvoor zij zich rijkelijk laten belonen, zeker als je de kwaliteit van die diensten in aanmerking neemt. Zij zouden dus eerder bereid moeten zijn hun fouten toe te geven en gewoon moeten stoppen met jou lastigvallen.
Je kunt ze ook dreigen met de rechter: Door jou voor een wanbetaler uit te maken wordt jouw goede naam geschaad. Hiervoor is een schadevergoeding op zijn plaats als zij hun fouten niet snel rechtzetten en excuses aanbieden.
Ze zijn bang voor de rechter, want deze zaak kunnen ze bijna niet winnen!
Ik verwacht dat ze niet veel meer van zich zullen laten horen, hoogop zullen ze nog proberen aan te geven dat zij zelf het slachtoffer van een fraude zijn! Aangezien je het tegendeel niet kunt bewijzen, zou je dan beter niet naar de rechter kunnen gaan voor een vergoeding wegens smaad. De zaak is dan immers niet sterk.
Joep