Opta adviseert klacht indienen bij Consuwijzer

Opta adviseert klacht indienen bij Consuwijzer

De Opta adviseert om klachten in te dienen bij de Consuwijzer.

www.consuwijzer.nl

De rest wijst zich vanzelf.

Je zou ook kunnen zoeken bij www.opzeggen.nu en bij www.smsafzeggen.nl en klik op het forum.
Momenteel werkt de site niet helemaal goed. De afmeldcode voor 7779 of 7080 heb ik niet kunnen vinden.

Mogelijke afmeldcodes naar 7779 (Nederland) of 7080 (Belgie) zou kunnen zijn:

CONTACT [spatie] UIT
CONTACT [spatie] STOP
CONTACT [spatie] OFF

Filter tegen dure sms'jes artikel uit het Parool 3-3-2008

DEN HAAG - Bezitters van een mobiele telefoon kunnen binnenkort via internet hun sms-abonnement laten blokkeren. Na melding moet de sms-dienst binnen drie werkdagen zijn afgesloten en is het ook niet meer mogelijk een nieuw abonnement af te sluiten.

Dat staat in de conceptversie van een nieuwe gedragscode voor sms-dienstverleners. Die code wordt aangescherpt omdat veel gebruikers van een mobiele telefoon vaak niet weten dat ze automatisch een duur abonnement aangaan.

Het 'sms-dienstenfilter' wordt opgezet door de stichting SMS Gedragscode, waarin de sms-aanbieders en telecomproviders zich hebben verenigd. Deze stichting komt ook met een online databank. Daarin staan alle beschikbare abonnementsdiensten opgesomd, van horoscopen en moppen tot sekschats en ringtones. Gebruikers kunnen van elke dienst nagaan hoe je je moet aan- of afmelden, wat de kosten zijn en hoe je in contact kunt komen met de aanbieder.

Veel consumenten hebben nu moeite om van een sms-abonnement af te komen, blijkt uit meldingen die afgelopen jaar zijn binnengekomen bij het informatieloket Consuwijzer, een onderdeel van de overheid. Een andere bekende klacht betreft sms'jes waar iemand voor moet betalen, terwijl hij helemaal niet om zo'n dienst heeft gevraagd. Door het register wordt het makkelijker om het abonnement te beëindigen.

Jaarlijks worden honderden mensen slachtoffer van dubieuze sms-praktijken. Over heel 2007 kreeg Consuwijzer, het informatieloket van de Consumentenautoriteit en telecomwaakhond Opta, 747 meldingen binnen. De meeste mensen klagen over onduidelijke contracten en niet bestelde, ongewenste sms'jes. De kosten kunnen flink oplopen. Een rekening van tweehonderd euro is geen uitzondering.

Het sms-dienstenfilter biedt ook uitkomst voor ouders die hun kind willen beschermen tegen het afsluiten van sms-abonnementen. Kinderen die bijvoorbeeld een 'gratis ringtone' voor hun mobieltje downloaden, beseffen vaak niet goed dat ze daar toch voor moeten betalen, omdat alleen de eerste ringtone gratis is. Ze lezen over de gebruiksvoorwaarden heen en krijgen rekeningen van soms een paar honderd euro thuisgestuurd, zo meldt Consuwijzer. Ouders kunnen straks het mobiele nummer van hun kind laten blokkeren, zodat er geen abonnementen meer kunnen worden aangegaan.

Stichting Mijn Kind Online, Stichting de Ombudsman en de Consumentenbond dringen al lange tijd aan op maatregelen tegen aanbieders die het niet zo nauw met de regels nemen. De sms-branche beschikte al over een gedragscode, maar die voldeed niet.

Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken heeft daarom geëist dat de code wordt aangescherpt. Gebeurt dat niet of wordt de aangescherpte gedragscode opnieuw niet goed nageleefd, dan kunnen de Consumentenautoreit en Opta boetes opleggen.

De definitieve gedragscode voor de sms-branche moet in april klaar zijn; de conceptversie dateert uit januari van dit jaar. Het ministerie van Economische Zaken wil voor april niet ingaan op de geplande wijzigingen.


Die geniepige witregels zijn straks taboe
Wie een sms-abonnement afsluit, krijgt altijd een sms'je terug dat met 'ok' moet worden bevestigd. In dit sms'je moet ook staan dat het om een abonnementsdienst gaat, hoe je ervan afkomt en wat de kosten zijn. De toezichthouder Opta controleert dat. Veel sms-aanbieders geven die informatie echter pas na een stel witregels: je moet dus naar beneden 'scrollen' om het te zien. Om het nog lastiger te maken staat de servicetekst soms ook nog eens bol van de afkortingen, zoals 'pob' (per ontvangen bericht) en 'pw' (per week). In de nieuwe gedragscode is afgesproken dat niet langer witregels mogen worden gebruikt en dat ingewikkelde afkortingen verboden zijn. Het verplichte woord 'abonnementsdienst' moet bovendien altijd helemaal worden uitgeschreven.

Sterke punten
IJzersterk in het oplichten en bedriegen.

Zwakke punten
Reageert niet op de vraag hoe je je kunt afmelden, staat ook nergens vermeld op hun website.

Bezoek SexDatingClub.nl Reviews over SexDatingClub.nl

Schrijf een reactie op deze review

Stuur me een email als iemand een review schrijft over SexDatingClub.nl
Stuur me een email als iemand reageert op mijn review
Ik ga akkoord met de Algemene Voorwaarden